10.11.2018 - 06

Trampská osada Minessota

Stránky neortodoxních trampů


Germany France United Kingdom

Německým Kaďourem na české opevnění

JasnoJasno JasnoPolojasno (2 dny) Před 23.lety a 4.měsíci Srpen 1995
S Kaďourem u opevnění
Při prolistovávání starých fotografií jsem narazil na pár snímků z vandru téměř zapomenutého, který se přesto nedá vymazat z paměti. Bylo to asi v srpnu roku 1995, přesné datum už nikdo nepoví. Nebylo to tak dlouho, co nás Džarda zasvětil do vojenské historie, kdy nás provedl po předválečném opevnění v okolí města Dubá. Pacifismem neoplýváme a toto téma nás nadlouho docela chytlo. Hned jedna z dalších výprav měla opět směřovat do malebného kraje plného pískovcových skal a betonových bunkrů. Džarda tenkrát přišel s originálním nápadem. Často jezdíval s německým válečným autem, KdF 82 (Kübelwagen), jehož byl hrdým majitelem jeho táta a se kterým ho společně šlechtili. Lidově se tomu vozítku říká Kaďour. Je to lehké terénní auto, používané německou armádou za druhé světové války. Přišel s myšlenkou vyrazit jím. Aby to bylo trošku stylovější, půjčili jsme si od něj vojenské uniformy v barvě polní šedi, poskládali se na benzín a naplánovali odjezd na pátek.

Odpoledne zmíněného dne se pro mě Džarda stavil na Jižňáku. Medelák už seděl na místě spolujezdce. Celkem v pohodě jsme propluli pátečním zvýšeným provozem, rovnajícímu se dnešní hustotě dopravy v neděli ráno a zamířili přes Starou Boleslav k Mělníku. Takový auto se v provozu zase tak často nevidí a tak nás kolemjedoucí řidiči zdravili světly, klaksonem, máváním, prostě jak mohli. Kaďour nejede nijak zvlášť rychle, cesta kabrioletem v letním odpoledním žáru však ubíhala skvěle. Zastavili jsme se v Dubé, zakoupit trochu zásob jídla i pití. Do samochmatu zaběhl Džarda a zatímco jsme s Medelákem seděli v autě, kolem prošel děda, tak kolem osmdesátky. Užasle na nás civěl a pak legračně pronesl "naši jsou tady !!" Medelák pohotově odpověděl "guten Tag", načež jsme zapředli přátelský hovor na téma vojenské armádní techniky. Popřál nám šťastnou cestu a vyrazil ke svému domovu. A my k rybníku v Rozprechticích.
Na jeho hrázi jsme rozbili dočasný tábor. Večer jsme se vykoupali, rozdělali malý ohýnek a upekli na něm buřty. Na kraj se snesla tma a na nás hejno komárů. Bylo pozdě v noci, když jsme jeden po druhém postupně mizeli pod dekami, ve snaze uchránit se před štípanci a s úmyslem spánku.

Probudili jsme se brzy, komáři se o to opět postarali. Po ranní koupeli jsme na sebe navlíkli "ameriku" a drahé německé uniformy jsme schovali do báglů. Prolezli jsme si pár bunkrů v okolí, sedli do KáDéeFka a vyrazili na cestu. Cílem byl lom, myslím že byl na Koreckém vrchu. Z vrcholku kopce je krásný výhled po okolí. Tady jsme také poprvé viděli lomový nakladač, postavený na podvozku tanku T34. Poté jsme se vydali směrem k opevnění, vrátili se zpátky směrem k Dubé a před Nedamovem uhnuli doprava. Tady už začínala linie bunkrů, táhnoucí se podél lesní cesty. Měli jsme terénní auto, vydali jsme se po zmíněné cestě. Silný motor nás vyvezl až téměř pod vrchol jednoho kopce, poté jsme s Medelákem vyskočili, neb se přiblížilo bahno. Džarda že to projede. Zbývalo posledních pár metrů k vrcholu a k pohodlné cestě. Kaďouru však proklouzla náprava a vyjet se to nedalo. Džarda ztratil rychlost. Auto začalo couvat. Pamatuju si Džardův vyděšený výraz a nějakou gestikulaci. Auto i s ním se prudce rozjelo dozadu a téměř nekontrolovatelně se řítilo ze svahu. S Medelákem jsme nechápali co se děje, vždyť už byl na pevném povrchu a stále nezastavoval, naopak ve vysoké rychlosti pozadu kličkoval mezi stromy. Zastavil až v půlce kopce, pěkně daleko od nás. Běželi jsme za ním a rázem bylo jasné, co se stalo. Selhaly brzdy. Ani ruční nešla. Jardovi se to povedlo zastavit kvaltem. Pěli jsme obdiv k jeho řidičskému umění, neb takové kličkování mezi stromy pozpátku se hned tak nevidí. Bez škrábance. Dole to Jarda otočil a jeli jsme na lepší povrch, zjistit co se stalo. U Vrchovan jsme našli menší parkoviště, auto šlo na hever a rázem bylo jasno. O nějaký kořen jsme utrhli brzdovou trubičku, přímo u pravého předního kola. Protože tohle auto má jednookruhové brzdy, rázem je prostřední pedál k ničemu. Trubičku jsme zmáčkli kleštěmi a povedlo se nám odvzdušnit jedno kolo. Dost málo na další jízdy po okolí. U ruční brzdy se v tom kopci urval lanovod.

Plánovanou cestu za opevněním jsme rázem zkrátili. Vandr jsme odpískali a vyrazili domů. Pomalu, s vědomím, že brzdí jen jedno kolo a to ještě do doby, než by zohýbaná trubička znovu praskla. Jelo se tedy bez brzd a když už musel Džarda na pedál šlápnout, tak jen velmi opatrně. Tak se stalo, že auto jsme v jenom kopci dobržďovali nohama. Dojeli jsme.

Džarda měl co opravovat .....
Lomový nakladač
Popis akce  |  Autor: Jan Vála   3.11.2009  |  Přečteno: 1914x  | Mail Printer
2 souřadnice ke stažení.

Ohodnoťte článek jako ve škole: 1  2  3  4  5  
Hlasováno: 2x | Průměrná známka: 1.0

 Komentáře: 0

Diskuzní forum

2.12.2018 | Lahvic

Z důvodu hackerského útoku na moje druhé stránky o opev ... [více]

21.10.2018 | Lahvic

Ještě toho trochu :-D :-D ... [více]

14.10.2018 | Honza

Jo, rakvičky, věneček,... a ještě kozí mlíko se sifónem ... [více]

Menu

Odkazy

Počet návštěv


Celkově přístupů : 540138
Přístupů dnes : 137
Max za den : 1713
a to : 26.5.2017
Online : 2

Kalendář

Dnes je:

Středa, 19.12.2018

<<12 / 2018>>
PoÚtStČtSoNe
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
Žádná plánovaná akce !

Přejít do kalendáře

Propagace

Ikona webu
QR

Naše osada

Láva Grepa Medelák Karlik Bludi Kóža Voříšek Píba
In memoriam Unkas Jarda Pictus

Přihlášení

Uživatelské jméno:
Uživatelské jméno
Heslo:
Uživatelské heslo

Rubriky

Anketa

Kdy jezdíte do přírody ?

JaroGraf 372
LétoGraf 209
PodzimGraf 207
ZimaGraf 170
CeloročněGraf 303
Když se mi zachceGraf 241
MálokdyGraf 214

Hlasů: 1720

Více anket

POI, body zájmu

Poslední vložené :
Restaurace u Bóny
Čertovy hlavy
Hotel Voznice
Společenský dům
Odpočivadlo u jezírka

Zpěvník

Odběr novinek


Email:

Info

Kontakt


lahvic@seznam.cz
ICQ : 198552144

Copyright © 2001–2018 T.O.Minessota   Lahvic | ICQ : 198-552-144