Trampská osada Minessota

Vandr do Ledců

VítrVítr SníhSníh (3 dny) (13 km) Před 32.lety a 4.měsíci Listopad 1991
Stodola v Ledcích, v roce 2013. V dosud jen málo změněném stavu
Před koncem listopadu 1991 jsme si s Karlikem a Unkasem domluvili čundr na víkend. Už delší dobu podzim nechtěl ustupovat zimě a bylo střídavě mlhavo, deštivo i plískanice. Vlastně tak nemělo ani jít o nějaký klasický čundr, spíše o přespání pod střechou staré rozpadlé stodoly na samotě Ledce, nedaleko Týnce nad Sázavou. Toto místečko jsme objevili při týdenním vandru po okolí. Nic moc extra to nebylo, ale bylo tam sucho. Ptáte se, co nás vlastně lákalo na nocování ve staré vetché stodole, kam vítr foukal, aniž by mu v tom cokoli bránilo, a kde jediným společníkem nám byl starý rezivý zemědělský povoz, pamatující možná první republiku? Na to vám nedokážu odpovědět, protože ani tenkrát jsme si podobné otázky nekladli. Faktem zůstává, že plán, zamířit do těchto míst, jsme si jednomyslně schválili. Ještě ve čtvrtek přišel Píba s tím, že by za námi v sobotu přijel. Mimochodem, Píba, o něm tu není nikde skoro řeč. Unkasův nejlepší kamarád ještě ze základky, jeden ze spoluzakladatelů naší osady a také jedním ze stavbařů srubu na Benických skalkách. Vandrů a osady se držel zhruba do devadesátého třetího roku, pak nám postupně zmizel z očí a dodnes o něm nemáme bližší zprávy. Ale zpátky k vandru ...

V prváku jsem měl praxi v dílnách u našeho učňáku. Končili jsme pravidelně ve dvě hodiny odpoledne. Což se mi zrovna moc nehodilo, když jsme chtěli vyrazit na vandr, v tomto zimním období jsme pak zpravidla na vlak nasedali až za tmy. Tomu jsme se teď chtěli vyhnout, jít do Ledců za tmy se nám příliš nechtělo. Čekalo se jen na mě. V pátek ráno jsem si tedy dohodl s mistrem dřívější odchod z praxe, za předpokladu, že budu mít hotovou práci. Tou prací bylo pilování. Pilovali jsme z kusu oceli nůž. Úmorná a zdlouhavá dřina. Mistr se však toho dopoledne na chvíli vzdálil, čehož jsem hbitě využil, rozeslal jsem kamarády na hlídku a obrobek jsem upnul do strojní frézy. Stroj za mě vykonal valnou část práce, zůstal jsem neodhalen a spokojeně jsem si pak přejížděl po mém výtvoru pilníkem, jen tak naoko. Kolem desáté hodiny dopolední jsem oslovil mistra s prosbou o odchod, pyšníce se hotovou prací. Pan Slepička, tak se můj mistr jmenoval, na mě chvíli mrkal skrze obroučky silných dioptrických brýlí, významně pohleděl směrem k fréze, usmál se a popřál mi hezký vandr. Načež jsem se zdekoval jak nejrychleji to šlo, dříve než si to rozmyslí. Upaloval jsem na autobus a rychle domů, kde už na mě čekal Unkas. Společně jsme pak vyrazili do Uhříněvse, kde jsme se s Karlikem setkali na nádraží.

Na vlak jsme čekali dlouho. Unkas s Kalikem pálili cigára jedno od druhého. Tehdy mi tak přišli chlapácky drsní, že jsem Unkase požádal také o jedno. Jen povytáhl obočí a obratem mi nabídl. Asi si myslel, že běžně někde za bukem pálím zobák, proto se s nabídkou nikotinové bomby nezdráhal. Netušil, že Startka bez filtru, podaná z jeho ruky tenkrát na nádraží, byla mým prvním cigárem v životě. Neudělalo se mi blbě jako většině lidí, ani jsem nepropadl záchvatům kašle po prvním potáhnutí. Naopak mi vůně dýmu zachutnala. V Pyšelích na nádraží jsem vyfasoval druhou cigaretu. Od té doby jsem v tom lítal, postupem času jsem vypálil i dvě krabičky za den. Vydržel jsem to 11 let, téměř na den přesně, pak jsem s tím z minuty na minutu praštil.

Z Pyšel jsme vyrazili směrem na Borovou Lhotu a Nespeky. Podél Sázavy jsme pak došli až do Ledců. Stodola byla stejně opuštěná, jako jsme jí tu zanechali při naší poslední návštěvě. Do údolí řeky se snesla tma a Unkas hrábl do strun jeho letité kytary. Při svíčkách jsme strávili notný kus večera, než nás přepadl spánek.

Probudili jsme se do mrazivého rána. Spacáky ušité z jemných dek na nápor zimy nestačily a proto jsme vylézali ze spacáků značně promrzlí. Trocha ranního grogu nám spravila náladu. Posedávat se nám tu celý den nechtělo, zanechali jsme tu tedy bágly a vydali se na nedalekou zříceninu hradu Zbořený Kostelec. Neodradil nás ani strmý závěrečný svah a brzy jsme se kochali krásným výhledem z hradu do údolí Sázavy. Dvě tři cigárka na vyhlídce a mazali jsme zpátky, vyčkávat na Píbu. Během odpoledne jsme nanosili trochu dřeva, samou bezinku, takže večerní ohýnek více čoudil, než hořel. Ale hřál a o to nám šlo. Ještě za šera jsme vysedávali na horních trámech pod střechou a vyhlíželi na silnici směrem k Nespekám. Píba se však neukázal. Sobotní večer už byl příjemnější, skromné plamínky zaplašily zimu, a přestože venku začal poletovat první sníh, nám bylo pod střechou celkem teplo.

Ráno už nebylo tak mrazivé. Venku ležela první vrstva sněhu. Kraj prolezlý bahnem náhle změnil svojí tvář a během noci pole, louky i lesy, milosrdně zakryla bílá sněhová pokrývka. Vypadalo to krásně! My jsme naskládali věci do usáren a vyrazili jsme směrem ke svým bydlištím, stejnou cestou jako jsme sem přišli. Chlad pozdně podzimní noci tak na několik spánků vystřídalo teplo radiátoru ústředního domácího topení. Uplynul týden a opět jsme vyráželi vstříc dalším vandrům.