Trampská osada Minessota

Stránky neortodoxních trampů


Bez sněhuGermany France United Kingdom

Ortodox versus freedom

Zvláštní znamení touha - logo
Kolem desáté hodiny večerní uplynulou středu odvysílala Česká televize již třetí díl dokumentárního cyklu o historii trampingu. Ještě nás deset pokračování pořadu čeká. Na nějakou recenzi je tedy ještě hodně brzy. A protože patřím k té mladší generaci čundráků, vlastně mi ani nepřísluší hodnotit téměř stoleté dějiny jedné skupiny obyvatelstva. Pořad ve mě vyvolal pocit nostalgie a o to jeho tvůrcům zjevně šlo. Jenže jak už to v moderní době bývá, akce budí reakci, a ta negativní na sebe nenechala dlouho čekat. Internetoví diskutéři na webech, majících za úkol seskupit trampskou obec dohromady elektronicky, na pořadu v některých případech nenechali nit suchou. Hlavním tématem jejich kritiky se však nestal pořad samotný, ale spíše jeho aktéři. Odkazy na diskuze sem posílat nebudu, přítel Google vám jistě napoví v případě, že budete chtít najít reakce profesionálních trampů. S touto svojí malou recenzí se nestavím za tvůrce pořadu, ale chci oponovat právě oněm diskutérům, které bych pro přehlednost měl nazvat Elitními trampy.

Elitní trampové se v podstatě shodují ve třech bodech, kvůli kterým pořad cupují na kousky. Nevhodné oblečení prezentujících se lidí, neznalost některých lidí striktních direktiv chování trampů a pro "elitu" těžce urážlivé gesto jednoho z účastníků potlachu Ztracené naděje.

Takže si to vezmeme hezky popořadě. Ale nejdříve bych měl zmínit fakt, že oni diskutéři se dokonale shodují na faktu, že tramping je především o svobodě...

Oblečení některých účastníků zmíněného potlachu vyvolalo mezi některými výrazné pohoršení. Tramp, pokud jím chce být, musí dle elitních trampů zapadat do striktní uniformity. Maskáče jsou nutností, U.S. torna nezbytností, kdo nemá osadní domovenku na rameni, vlastně by se takových akcí ani neměl zúčastnit.

Setkat se s "elitou" jsem měl "čest" před čtyřmi lety, a myslím, že situace kolem toho je více než výstižná.

V říjnu roku 2011 jsme vyrazili na jednu noc kempovat pod převis poblíž hrádku Čap na Kokořínsku. Pod převis jsme ještě za denního světla natahali poměrně velké množství dřeva, rozložili jsme ležení a vydali se na hradní plošinu sledovat západ slunce. Když oranžový kotouč zapadl za západní horizont, sešli jsme do kempíku a zjistili, že máme návštěvu. Partičku čtyřech out-dooráků, oblečených dle nejposlednější módy do funkčních oděvů s převládajícím softchellem. Chystali se tu nocovat s námi. Počáteční vzájemné oťukávání netrvalo dlouho a brzy jsme si sedli. Vyklubali se z nich absolutně pohodoví lidi.

Už od počátku nám hlásili, že ještě přijdou další dva. Přišli. Kluk s holkou, oba jak z trampské encyklopedie vystřiženi. Hned od počátků začali oba vandrovat do svých kamarádů, stále na jejich oblečení hledali chyby a nepřestávalo je udivovat, jak vlastně mohou vůbec vytáhnout paty do přírody v softchellu. Buď si dělali legraci a zcela postrádali smysl pro humor, nebo to prostě mysleli vážně. Každopádně výbava jejich kamarádů jim byla hodně velkým tématem.

Aniž by přinesli byť jen molekulu palivového dříví, ihned začali organizovat, kolik se má na oheň přiložit, jak má být správný oheň veliký. Ležení pod převisem přeorganizovali také dle vlastních potřeb, že přišli poslední vlastně nic neznamenalo.

Podobných neshod tam bylo více, to by bylo na delší vyprávění. Dávalo to vlastně ucelený pohled na to, že oblečení skutečně člověka netvoří. Když to řeknu drsně, na jednom místě v jeden čas jsem měl dokonalou přehlídku dvou odlišných táborů - party normálních lidí a dvou čuráků.

Nechci aby vyvstal dojem, že odsuzuji tramping jako celek, to ani náhodou. Dle vlastních zkušeností je 98 procent vandrovních lidí úplně normálních. Bohužel se obrazně řečeno vyskytují dvě procenta těch, kteří nejen že vandrují do přírody, ale vandrují i do svých známých. A to jsou vzápětí právě ti diskutéři, kteří se na internetu budou pohoršovat nad nestandardní výbavou ostatních.

Tramping je v hlavě, netvoří jej oblečení. A není také náhodou o svobodě?

Už na počátku pořadu zaznělo, že tramping vznikl jako odnož skautingu, jako snaha z vymanění se z přísné doktríny zmíněného tábora. Tak proč soudit někoho, kdo vzhledem zcela nezapadá do tábora trampského?

Druhým trnem v oku diskutérům bylo vyjadřování některých jedinců. O ostatních účastnících potlachu se prý musí mluvit pouze jako o kamarádech, jiná oslovení nepřipadají v úvahu. Na akci o dvou stech lidech jsou všichni vašimi kamarády? Třeba je to jen o slovíčkaření, ale pod pojmem kamarád si já osobně představuji něco jiného. Člověka, jehož znám, mohu mu věřit, sdílím s ním společné zážitky, on pomůže mě, já jemu. Kamarád je prostě kamarád. Pokud to chce někdo brát jako oslovení, budiž. Ale když to někdo neříká, dělá to z něho horšího trampa? Je nutné o člověku, který se o lidech okolí vyjádří jako o "lidech v okolí" mluvit jako o nehodném trampskému zařazení?

Hotovou pohromou se pro diskutéry stal krátký letmý záběr kamery na maníka v davu, přihlížejícímu zahájení potlachu na Ztracence. Ten člověk totiž brutálním způsobem poplival trampského ducha tím, že si zapálil cigaretu. Zapálil si jí v momentě, kdy místní hráli píseň Vlajku.

No a co?

Ten chlapík tam nestál v pozoru, se zasněným výrazem v tváři a slzičkou na krajíčku. Stál, zpíval a zapálil si cigaretu. Nic víc. Asi by vadilo, kdyby v tu chvíli předsedal diskuzní skupině, která by v této "romantické" chvilce rušila okolí halasným projevem. To se však nestalo. Jeden blbej pohyb vzbudí u "elit" neuvěřitelné pohoršení, které se šíří napříč všemi diskuzními vlákny a dotyčný je pravidelně degradován až na samotné dno trampské mravní žumpy.

Upřímně řečeno, kdybych se na podobné akci vyskytoval a kdybych před více jak rokem s kouřením nesekl, při poslechu samozvané trampské hymny bych si klidně cigaretu zapálil také, kdybych na ní zrovna dostal chuť. Jsem proto horší?

A víte co? Jsem rád, že patřím mezi horší!

Kdyby vedle sebe stál onen kuřák s jedním ze zmíněných diskutérů, víte proč a komu bych dal přednost? Chlapíkovi s cigaretou. Protože on na rozdíl od diskutérů respektuje ty ostatní, nemá potřebu kategorizovat někoho byť jen na základě oblečení.

Naštěstí těch normálních trampů je drtivá většina a pohoršujících se diskutérů je opravdu jen zlomek. Možná někdy diskutéři objeví tuto recenzi a budou mít potřebu se tu zvěčnit. Ale protože já svou nepřítomností respektuji potlachová pravidla, budu i já tady žádat mlčení, když zde píšu svoje monology.
Nezařazené  |  Autor: Jan Vála   18.9.2015  |  Přečteno: 67x  | Mail Printer

Ohodnoťte článek jako ve škole: 1  2  3  4  5  
Hlasováno: 8x | Průměrná známka: 1.5

 Komentáře: 8

Lahvic   7.10.15 - 18:55:19

Ahoj chlape, naopak, jako neagilnější ze zdejších pokrokomilců mohu za sebe prohlásit, že mě názor z opačné strany barikády nenamíchl, ale naopak mě velmi potěšil. V jasnější, doslova vzorovou ukázku toho, o čem primárně pojednává příslušný článek, jsem totiž ani nedoufal. Nyní totiž v přímém přenosu náš klub zatracení-hodných má možnost vidět, jak to v praxi funguje. Stačí mírně vybočit z "vhodného chování" a jsme označeni za propagátory a zastánce protitrampského hnutí. A to jsme ani nemuseli zvednout prdel ze židle, abychom získali nálepku NÁZOROVĚ NEVHODNÝ PRO TRAMPING

Potřebujete lepší důkaz?

Tak si to shrňme. Zhruba dvě vteřiny záznamu z televizní kamery může člověka v očích trampské ortodoxní obce označit za špatného, nepatřičného či jinak nevhodného. Stejně tak bude "jehličí" postupovat v případě těch, kteří se jej pokusí alespoň mezi svými neodsoudit či zaškatulkovat na základě toho, že jej vůbec neznají. A to i přesto, že tak činí na své "domácí" půdě, bez vměšování se na posvátnou půdu kolem výročního ohně cizí osady.

Nabízí se otázka. Dívali jsme se na stejný pořad a mluvíme o stejné stopáži? Máme na mysli potlach Ztracené naděje, na kterém samozvanou trampskou hymnu zesilovala moderní aparatura a kde zhruba třetina lidí nestála v pozoru, ale nahrávala okolí na mobilní telefony i kamery ve fotoaparátech?

Chápu že v tomhle "retro stylu" je zapálená cigareta jako pěst na oko

Ukončeme tuto debatu o jednom neznámém s konstatováním, že dotyčného jsme nikdo z nás osobně nepoznali a nemáme tudíž právo jej odsoudit. A kde není soudu, není třeba obhajoby. Až uvidím, že maník cíleně a vědomě močí do osadního ohně, teprve poté se postavím do zástupu lidí, kteří jej budou chtít za jeho počin z nejbližší skály defenestrovat. Zatím ovšem patřím do té umírněné frakce trampingu, které jedno nevýznamné gesto nijak nevadí.

Jo a Facebook je samozřejmě jedním ze zdrojů. Ovšem i mezi trampskými stránkami existuje "tvrdé jádro" Takový Cosmopolitan v zeleném Hledej

Sasa.usada   6.10.15 - 22:29:03

Ahoj borci, tak trošku mám na základě většinovejch příspěvků zde v diskuzním fóru dojem, že kdyby se během televizního přenosu nějaký účastník potlachu kupříkladu do šerifského kruhu vyčůral, najde se vždy někdo, kdo bude obhajovat, proč to ten dotyčný udělal, případně to začne bagatelizovat....
Nejsu - alespoň soudě podle sebe - kdovíjak starej, ale zapálení cigára při Vlajce je jednoduše - ŠPATNĚ. Ta citovaná diskuze "pravověrného jehličí" mě minula a nevím ani, kde ji hledat, páč nemám facebook(?) a možná jen opakuju, co tam už napsali jiní. Ten kořeň, kterej si při Vlajce zapálil cigáro, na ten potlach podle mě buďto zabloudil, anebo se takové akce zúčastnil poprvé a má právo na omyl. Ale nebudeme snad z omylu dělat pravidlo.
Jináč zdarec všem, eviduju si, že časy se mění a doufám, že jsem zbytečně nenamíchnul všechny pokrokomilce.

Lahvic   5.10.15 - 20:23:34

Ahoj Denny, já jsem ty předchozí doby nezažil, jsem z celkového pohledu na tramping novodobým čundrákem. Právě proto k tradičním zvyklostem, zvlášť v průběhu potlachů, nadprůměrně kladný vztah prostě nemám. Vlastně už v názvu těchto stránek vyjadřuji náš osadní postoj. Zvyklosti na osadních potlachách respektujeme tím, že na ně nechodíme. Závan moderní doby byl na "problematické" akci byl natolik výrazný a rozšířený, že lpění na na tradičních hodnotách mi přišlo jako "muzejní činnost". A protože i já jsem, i z vlastních řad, zažil několik drsných chvilek při bazírování na tradicích, prostě jsem se onoho chlapíka musel zastat před internetovou pohanou. Neznám ho, možná se v něm mýlím, ale označit ho za vola na základě toho, že ho vidím dvě vteřiny v televizi, mi přijde jako povrchní. Neber to jako útok na tebe, je to jen vysvětlení. Na jednu stranu tě chápu. Ono koukat z pozice člověka, který roky dělá svou oblíbenou činnost a musí koukat, jak s nástupem moderny a s tím spojené masovosti lidí co nejsou od "fochu", jde jeho oblíbený koníček tak trochu do prdele, je pro člověka silnou kávou. Znám to také, jen z jiných činností.

Denny   5.10.15 - 15:00:55

Ahoj.Jak tak zde čtu různé příspěvky,tak koukám že doba je asi někde jinde.Za našich časů ůcta k Vlajce ještě něco znamenala.A nikdo by si cigáro při této písni fakt nezapálil.Jsou prostě nějaká pravidla,která tramp prostě CTÍ.Ale třeba jsem jen z jiné doby. Denny

Lahvic   29.9.15 - 12:31:34

Tedy takový hřích a oni ho zatím přešli. Zřejmě nevyužívali zpomalených záběrů, ale až se tak stane, rozhoří se diskuze v ještě větším rozsahu

Márty   27.9.15 - 17:46:34

....no a taky ještě jak jsem při opakovaných zpomalených záběrech zaznamenal,nejenže nestáli v pozoru s tlapkou na srdci ale někteří dokonce ani nesmekli kulicha a pár jedinců mělo v rukou dokonce,jaká to obhroublost,kelímky s pivem...kdyby to pivo bylo aspoň ve skle,ale v plastu....no ale fuj vaše velebnosti to je učiněná sodoma komora...

Lahvic   19.9.15 - 17:40:46

To je pravda, šetřili si ten svůj půllitránek někam, kde se o něj nebudou muset dělit. Leč našim bedlivým zrakům neunikl

Petisan   18.9.15 - 20:30:53

Teď mi vlastně došlo, že bylo dobře, že jsme tenkrát měli tak málo rumu ... aspoň si to ortodox jehličí ztrestal tím, že si jim během řízení přikládání "našeho" dřeva, zkonzumoval všechny zásoby chlastu co měli

Diskuzní forum

16.3.2024 | Kahuna (Franke) z Tábora

Opravdu skvěle napsáno, úplně tam poznávám lidi Možná ... [více]

16.3.2024 | Kahuna (Franke) z Tábora

Chybí tam ještě Němec - německý army hadry z 2. světový ... [více]

3.3.2024 | Had

Dneska už Březák moc útulně nevypadá. ... [více]


Menu

Odkazy

Počet návštěv


Celkově přístupů : 1507372
Přístupů dnes : 259
Max za den : 1713
a to : 26.5.2017
Online : 5

Kalendář

Dnes je:

Úterý, 19.3.2024

<<03 / 2024>>
PoÚtStČtSoNe
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Žádná plánovaná akce !

Přejít do kalendáře

Propagace

Ikona webu
QR

Naše osada

Láva Grepa Medelák Karlik Bludi Kóža Voříšek Píba
In memoriam Unkas Jarda Pictus

Přihlášení

Uživatelské jméno:
Uživatelské jméno
Heslo:
Uživatelské heslo

Rubriky

Anketa

Databáze míst

Poslední vložené:
Jez Roztoky u Křivoklátu
Hospoda U jezzu
Restaurace Ludmila
Restaurace U Přívozu
Restaurace Višňová-Hájek

Zpěvník

Odběr novinek


Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Kontakt


lahvic@seznam.cz
ICQ: 198552144

Copyright © 2001–2024 T.O.Minessota   Lahvic | ICQ: 198-552-144