Lahvic 26.10.16 - 11:07:38
Jo jo, pořád to zlobí. A nová verze fóra je zatím v nedohlednu. Nicméně když jsem teď vkládal příspěvek pod editovaný článek, získal jsem jednu havarijní hlášku, který se zkusím držet. Tak uvidíme
Jo jo, bohužel jsem se těmi žumpu-weby musel probírat taky. To je pravda, jako argument to bývá nejčastější. Mám pocit, že lidi nechtěli nic jinýho, než kupovat banány
Honza 18.10.16 - 22:59:15
Furt to nějak zlobí, ten obrázek tarifu tu není a vkládá to obrázky z prvního příspěvku. :-(
Tak ten obrázek s tarifem je tu:
https://s12.postimg.org/b6mn9rq3x/jr1983.jpg
Honza 18.10.16 - 22:56:40
Ještě jsem si vzpomněl, že u té "zcelené" jízdenky měla pokladna na rubovou stranu otisknout přes obě jízdenky staniční razítko, aby bylo poznat, že se jedná o jízdenky za starou cenu. Podle toho bys to zcelení mohl poznat. Ale někde na to kašlali a nerazítkovali.
Pokud bys chtěl srovnávat jízdné za socíku a dnes, tak ti můžu poskytnout ceník z roku 1983, jiný jízdní řád doma nemám. Na netu je sice jízdních řádů hafo, ale bez ceníků.
Obecně si myslím, že železnice nezdražila, i když to srovnání bude asi složitější.
Třeba osobák z Kolovrat do Domašína stál v roce 1983 krásných 6,-Kč ale výplaty byly tak 1800 - 2500 Kč, podle profese.
Za socíku v 80. letech mohl dospělý cestující cestovat jedině za plné jízdné, a při cestě rychlíkem platil (bez ohledu na vzdálenost) příplatek 16,-Kč. Takže u krátkých cest se rychlík silně prodražil:
Praha - Brno osobákem 40,-Kč a rychlík 56,-Kč,
Praha - Benešov osobákem 6,-Kč ale rychlíkem 22,-Kč
A dnes je hafo různých slev, takže cesta z Prahy do Brna tě bude stát:
v základním (tedy v tom nejdražším) tarifu 348,-Kč,
v tarifu IN25, (pro ty, co jezdí vlakem občas) 261,-Kč
v tarifu IN50, (pro ty, co jezdí vlakem často) 174,-Kč
ale "včasná jízdenka" se dá koupit v předprodeji i za 160,-Kč.
A pokud pojede víc lidí na jednu jízdenku, např. 6,
tak se skupinovou slevou zaplatí jen 217,-Kč za jednoho.
Navíc dnes je železniční osobní doprava o dost kvalitnější a na hlavních směrech jezdí podstatně víc vlaků. Třeba na trati z Prahy do Ostravy byly v 80. letech osobní vlaky děsně našlapané, a přidat další vlaky nešlo. Ta trať byla tak zapráskaná nákladní dopravou, že vykouzlit volný timeslot pro osobní dopravu bylo fakt umění. Dalo by se říct, že přesun nákladní dopravy z železnice na kamiony nám sice ucpal dálnice, ale pomohl ke zlepšení osobní železniční dopravy.
Ad žumpoidní weby: občas se dost divím, jak stráášně jsem za socíku trpěl - a že jsem si toho utrpení vůbec nevšiml. Jasně, nebylo to zlatý, to určitě ne, ale taková hrůza jak to občas prezentuje i televize, to nebyla (alespoň koncem 80. let, dřív si to nepamatuju). Když se zeptám starších pamětníků, tak se většinou dozvím, že nebyly banány, což je teda opravdu trestuhodné a nelidské utrpení. Skoro mám dojem, že kdyby Husák s Jakešem objednali začátkem listopadu 1989 pár lodí s banánama, tak ani žádná revoluce nebyla.
Lahvic 18.10.16 - 18:18:18
Díky za vyčerpávající pojednání o jízdenkách
Vlastně mě to docela mrzí. Já už viděl, jak hojnou účast na vandrech jsme mívali, takhle byla jen poloviční.
Sazebníky z "našich" let mi přišly nějaký divný, proto jsem se jal prolustrovat internet, dříve nežli ze sebe udělám kastrovaného samce tura domácího. Stálo mě to i nutnost navštívit weby, které byly primárně určeny propagandě, jak tehdy bylo všechno úplně v řitním otvoru a na dně nejhlubší stoleté žumpy a dnes je naopak všechno více než svaté a dokonalé. Nakonec jsem adekvátní data v podobě sazebníků z let devadesátých nenalezl, ovšem říkal jsem si, že přijdeš ty a odněkud je vytáhneš
Suma sumárum, místo šesti lidí jsme pravděpodobně jeli ve třech na šest lístků a o moc nižší finance jsme do toho neutopili. To mi připomíná, že kdybych znal opravdu sazebníky stoprocentní, mohl bych podle údajů z popisovaných vandrů (roky událostí a místa odjezdů i příjezdů) udělat v PHP malou statistiku, kolik jsme vlastně za ty roky vandrů v drahách utopili
Škoda že se nenalezl Džardův pivní deník s detailními záznamy. To by byla statistika
P.S: Jako plátce alimentů nemůžu zveřejnit na internet, kolik si průměrně šikovný automechanik vydělá Protože čert nikdy nespí
Honza 14.10.16 - 15:28:29
Ty kartičky se jmenují Edmondsonovy jízdenky podle svého vynálezce a páka na ražení data je kompostér. Jízdenky pro Čechy a Moravu se tiskly v Praze a pro Slovensko ve Vrůtkách. A od 70. let minulého století se ve větších stanicích používaly mechanické automaty od AEG, které jízdenku vytiskly přímo na pokladně.
Jízdenka z tiskárny měla číslo jízdenky nahoře a dole a datum mělo být vyraženo na lícové i na rubové straně (né vždy se to tak dělo), jízdenka z automatu měla nahoře vytištěné datum, číslo jízdenky bylo jen dole. Ale proč to píšu:
V tom výpočtu a srovnání ceny máš asi chybu. Krátce po VŘSR neboli Velké Řvoucí Sametové Revoluci došlo k velmi razantnímu zdražení jízdného o 100 %, tedy na dvojnásobek. Ve stanicích, kde byly automaty, stačilo mašiny přenastavit. Ale menší stanice, které si jízdenky objednávaly v drážní tiskárně, měly problém. Natisknout jízdenky v nové ceně a staré jízdenky odepsat a skartovat by bylo jednak neekonomické (a neekologické) a navíc by tiskárna ani nestihla v poměrně krátké době tak velké množství jízdenek s novou cenou vytisknout. Takže se přistoupilo ke "zcelování" jízdenek. Protože cena jízdného byla dvojnásobná, dostal jsi místo jedné jízdenky za novou cenu dvě jízdenky se starou cenou.
Takže: ta jízdenka za 8,-Kč je buď poloviční jízdné, za které dráhy přepravovaly pouze děti psy a vojáky. Nebo polovina "zcelené" běžné jízdenky osobním vlakem, celé jízdné stálo 16,-Kč. Takže přepočet na výplatu bude 25.076,- Kč.
A pro to srovnání jsi použil nejmíň výhodný tarif. Čundrák, který jezdí často vlakem, moudře využije tarif IN25, takže vysype drahám jen 56,- Kč, což odpovídá výplatě 18.980,-Kč. A to si jako šikovnej automechanik určitě vyděláš.
TP: v Kolovratech není stanice, neobsluhovaná osobní dopravna bez kolejového rozvětvení se vždy nazývá pouze zastávkou. Stanice je dopravna s kolejovým rozvětvením a službou dopravní.
17.11.2024 | Lahvic
Do připravovaného dvoudílného seriálu o zapomenutých va ... [více]
11.10.2024 | Lahvic
Loni v létě jsem se na Chrápací éčko zajel podívat. Zby ... [více]
13.9.2024 | Lahvic
Díky za tip. Jsem rád že má někdo podobný názor a neboj ... [více]
Náhled 3D modelu srubu na Srnčáku
Celkově přístupů : 1656855
Přístupů dnes : 276
Max za den : 1713
a to : 26.5.2017
Online : 29
lahvic@seznam.cz
ICQ: 198552144
Copyright © 2001–2024 T.O.Minessota Lahvic | ICQ: 198-552-144