Trampská osada Minessota

Stránky neortodoxních trampů


Bez sněhuGermany France United Kingdom
Ver: 4.1.2020 - 07

Diskuzní forum

Střípky z Domašína - walkman

Hlavní strana fóra Odpovědět

Téma: Střípky z Domašína - walkman

Autor: Lahvic || Vloženo: 26.10.2016 - 11:07:38
Jo jo, pořád to zlobí. A nová verze fóra je zatím v nedohlednu. Nicméně když jsem teď vkládal příspěvek pod editovaný článek, získal jsem jednu havarijní hlášku, který se zkusím držet. Tak uvidíme Smile

Jo jo, bohužel jsem se těmi žumpu-weby musel probírat taky. To je pravda, jako argument to bývá nejčastější. Mám pocit, že lidi nechtěli nic jinýho, než kupovat banány Smile
jízdenka z tiskárny z r. 1937 jízdenka z automatu z r. 1984 zcelená jízdenka po zdražení
Autor: Honza || Vloženo: 18.10.2016 - 22:59:15
Furt to nějak zlobí, ten obrázek tarifu tu není a vkládá to obrázky z prvního příspěvku. :-(

Tak ten obrázek s tarifem je tu:
https://s12.postimg.org/b6mn9rq3x/jr1983.jpg
jízdenka z tiskárny z r. 1937 jízdenka z automatu z r. 1984 zcelená jízdenka po zdražení
Autor: Honza || Vloženo: 18.10.2016 - 22:56:40
Ještě jsem si vzpomněl, že u té "zcelené" jízdenky měla pokladna na rubovou stranu otisknout přes obě jízdenky staniční razítko, aby bylo poznat, že se jedná o jízdenky za starou cenu. Podle toho bys to zcelení mohl poznat. Ale někde na to kašlali a nerazítkovali.

Pokud bys chtěl srovnávat jízdné za socíku a dnes, tak ti můžu poskytnout ceník z roku 1983, jiný jízdní řád doma nemám. Na netu je sice jízdních řádů hafo, ale bez ceníků.

Obecně si myslím, že železnice nezdražila, i když to srovnání bude asi složitější.

Třeba osobák z Kolovrat do Domašína stál v roce 1983 krásných 6,-Kč ale výplaty byly tak 1800 - 2500 Kč, podle profese.

Za socíku v 80. letech mohl dospělý cestující cestovat jedině za plné jízdné, a při cestě rychlíkem platil (bez ohledu na vzdálenost) příplatek 16,-Kč. Takže u krátkých cest se rychlík silně prodražil:
Praha - Brno osobákem 40,-Kč a rychlík 56,-Kč,
Praha - Benešov osobákem 6,-Kč ale rychlíkem 22,-Kč

A dnes je hafo různých slev, takže cesta z Prahy do Brna tě bude stát:
v základním (tedy v tom nejdražším) tarifu 348,-Kč,
v tarifu IN25, (pro ty, co jezdí vlakem občas) 261,-Kč
v tarifu IN50, (pro ty, co jezdí vlakem často) 174,-Kč
ale "včasná jízdenka" se dá koupit v předprodeji i za 160,-Kč.

A pokud pojede víc lidí na jednu jízdenku, např. 6,
tak se skupinovou slevou zaplatí jen 217,-Kč za jednoho.

Navíc dnes je železniční osobní doprava o dost kvalitnější a na hlavních směrech jezdí podstatně víc vlaků. Třeba na trati z Prahy do Ostravy byly v 80. letech osobní vlaky děsně našlapané, a přidat další vlaky nešlo. Ta trať byla tak zapráskaná nákladní dopravou, že vykouzlit volný timeslot pro osobní dopravu bylo fakt umění. Dalo by se říct, že přesun nákladní dopravy z železnice na kamiony nám sice ucpal dálnice, ale pomohl ke zlepšení osobní železniční dopravy. Smile

Ad žumpoidní weby: občas se dost divím, jak stráášně jsem za socíku trpěl - a že jsem si toho utrpení vůbec nevšiml. Jasně, nebylo to zlatý, to určitě ne, ale taková hrůza jak to občas prezentuje i televize, to nebyla (alespoň koncem 80. let, dřív si to nepamatuju). Když se zeptám starších pamětníků, tak se většinou dozvím, že nebyly banány, což je teda opravdu trestuhodné a nelidské utrpení. Skoro mám dojem, že kdyby Husák s Jakešem objednali začátkem listopadu 1989 pár lodí s banánama, tak ani žádná revoluce nebyla. Smile
jízdenka z tiskárny z r. 1937 jízdenka z automatu z r. 1984 zcelená jízdenka po zdražení
Autor: Lahvic || Vloženo: 18.10.2016 - 18:18:18
Díky za vyčerpávající pojednání o jízdenkách Smile Smile

Vlastně mě to docela mrzí. Já už viděl, jak hojnou účast na vandrech jsme mívali, takhle byla jen poloviční.

Sazebníky z "našich" let mi přišly nějaký divný, proto jsem se jal prolustrovat internet, dříve nežli ze sebe udělám kastrovaného samce tura domácího. Stálo mě to i nutnost navštívit weby, které byly primárně určeny propagandě, jak tehdy bylo všechno úplně v řitním otvoru a na dně nejhlubší stoleté žumpy a dnes je naopak všechno více než svaté a dokonalé. Nakonec jsem adekvátní data v podobě sazebníků z let devadesátých nenalezl, ovšem říkal jsem si, že přijdeš ty a odněkud je vytáhneš Smile Smile

Suma sumárum, místo šesti lidí jsme pravděpodobně jeli ve třech na šest lístků a o moc nižší finance jsme do toho neutopili. To mi připomíná, že kdybych znal opravdu sazebníky stoprocentní, mohl bych podle údajů z popisovaných vandrů (roky událostí a místa odjezdů i příjezdů) udělat v PHP malou statistiku, kolik jsme vlastně za ty roky vandrů v drahách utopili Smile

Škoda že se nenalezl Džardův pivní deník s detailními záznamy. To by byla statistika Smile

P.S: Jako plátce alimentů nemůžu zveřejnit na internet, kolik si průměrně šikovný automechanik vydělá Smile Protože čert nikdy nespí Smile
jízdenka z tiskárny z r. 1937 jízdenka z automatu z r. 1984 zcelená jízdenka po zdražení
Autor: Honza || Vloženo: 14.10.2016 - 15:28:29
Ty kartičky se jmenují Edmondsonovy jízdenky podle svého vynálezce a páka na ražení data je kompostér. Jízdenky pro Čechy a Moravu se tiskly v Praze a pro Slovensko ve Vrůtkách. A od 70. let minulého století se ve větších stanicích používaly mechanické automaty od AEG, které jízdenku vytiskly přímo na pokladně.

Jízdenka z tiskárny měla číslo jízdenky nahoře a dole a datum mělo být vyraženo na lícové i na rubové straně (né vždy se to tak dělo), jízdenka z automatu měla nahoře vytištěné datum, číslo jízdenky bylo jen dole. Ale proč to píšu:

V tom výpočtu a srovnání ceny máš asi chybu. Krátce po VŘSR neboli Velké Řvoucí Sametové Revoluci došlo k velmi razantnímu zdražení jízdného o 100 %, tedy na dvojnásobek. Ve stanicích, kde byly automaty, stačilo mašiny přenastavit. Ale menší stanice, které si jízdenky objednávaly v drážní tiskárně, měly problém. Natisknout jízdenky v nové ceně a staré jízdenky odepsat a skartovat by bylo jednak neekonomické (a neekologické) a navíc by tiskárna ani nestihla v poměrně krátké době tak velké množství jízdenek s novou cenou vytisknout. Takže se přistoupilo ke "zcelování" jízdenek. Protože cena jízdného byla dvojnásobná, dostal jsi místo jedné jízdenky za novou cenu dvě jízdenky se starou cenou.

Takže: ta jízdenka za 8,-Kč je buď poloviční jízdné, za které dráhy přepravovaly pouze děti psy a vojáky. Nebo polovina "zcelené" běžné jízdenky osobním vlakem, celé jízdné stálo 16,-Kč. Takže přepočet na výplatu bude 25.076,- Kč.

A pro to srovnání jsi použil nejmíň výhodný tarif. Čundrák, který jezdí často vlakem, moudře využije tarif IN25, takže vysype drahám jen 56,- Kč, což odpovídá výplatě 18.980,-Kč. A to si jako šikovnej automechanik určitě vyděláš.

TP: v Kolovratech není stanice, neobsluhovaná osobní dopravna bez kolejového rozvětvení se vždy nazývá pouze zastávkou. Stanice je dopravna s kolejovým rozvětvením a službou dopravní. Smile
jízdenka z tiskárny z r. 1937 jízdenka z automatu z r. 1984 zcelená jízdenka po zdražení

Odpovědí: 4 | Autor vlákna: Honza | 14.10.2016

Diskuzní forum

16.3.2024 | Kahuna (Franke) z Tábora

Opravdu skvěle napsáno, úplně tam poznávám lidi Možná ... [více]

16.3.2024 | Kahuna (Franke) z Tábora

Chybí tam ještě Němec - německý army hadry z 2. světový ... [více]

3.3.2024 | Had

Dneska už Březák moc útulně nevypadá. ... [více]


Menu

Odkazy

Počet návštěv


Celkově přístupů : 1542872
Přístupů dnes : 623
Max za den : 1713
a to : 26.5.2017
Online : 10

Kalendář

Dnes je:

Středa, 15.5.2024

<<05 / 2024>>
PoÚtStČtSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Žádná plánovaná akce !

Přejít do kalendáře

Propagace

Ikona webu
QR

Naše osada

Láva Grepa Medelák Karlik Bludi Kóža Voříšek Píba
In memoriam Unkas Jarda Pictus

Přihlášení

Uživatelské jméno:
Uživatelské jméno
Heslo:
Uživatelské heslo

Rubriky

Anketa

Kam na vandr do zahraničí ??

SlovenskoGraf 578
RumunskoGraf 293
Ardenské pohoříGraf 293
NorskoGraf 257
FinskoGraf 237
ŠvédskoGraf 264
Pohoří AlpyGraf 279
SkotskoGraf 269
KanadaGraf 269
JinamGraf 360

Hlasů: 3100

Více anket

Databáze míst

Poslední vložené:
Jez Roztoky u Křivoklátu
Hospoda U jezzu
Restaurace Ludmila
Restaurace U Přívozu
Restaurace Višňová-Hájek

Zpěvník

Odběr novinek


Přihlásit se k odběru
novinek e-mailem:

Info

Kontakt


lahvic@seznam.cz
ICQ: 198552144

Copyright © 2001–2024 T.O.Minessota   Lahvic | ICQ: 198-552-144